Wednesday 20 February 2013

Teka Teki


Dulu masa aku darjah 2 sekolah sesi petang, ada sekali kelas aku ada buat Pendidikan Jasmani Kesihatan (PJK). Time PJK ni memang seronok sebab dapat bersukan tak ingat dunia sampai ke maghrib. Bila start je kelas PJK, pelajar yang sebelum ni berpakaian uniform sekolah diminta salin pakai baju sukan dengan seluar tracksuit. Seperti biasa, budak laki akan menghalau budak perempuan sebab budak laki memang gemar salin baju dalam kelas, manakala perempuan plak kena salin baju kat tandas. Hal-hal diskrimanasi begini memang stended berlaku kat mana-mana sekolah pun.


Bila semua dah ready dengan pakaian sukan, ntah tiba-tiba malaikat Mikail mula menjalankan tanggungjawabnya dengan menurunkan hujan yang naharom punya lebat. Kelas PJK pada petang itu terpaksa dibatalkan atas sebab hujan dan ramai yang frust nonggeng sebab tak dapat membuat aktiviti mengeluarkan peluh. Pelajar diminta masuk semula ke kelas dan bebas melakukan aktiviti sendiri. Bila buat aktiviti sendiri ni, biasanya takde guru yang jaga kelas dan ketika itulah pelajar menjadi setan.

Untuk pengetahuan korang, susunan pelajar kelas aku ni special sikit. Lelaki dan perempuan duduk selang seli dalam satu baris meja panjang. Ntah mazhab apa cikgu aku pakai aku pun tak tau. Walaupun begitu, kadang-kadang seronok juga sebab dapat duduk sebelah makwe-makwe. Kanan ada makwe Melayu, kiri plak ada makwe India, memang bercirikan konsep 1 Malaysia walaupun konsep tu tak wujud lagi masa tu.

Bila cikgu dah takde dalam kelas, maka macam-macamlah ragam student. Ada yang tido, ada yang buat kerja sekolah, ada yang termenung tapi untuk kes aku lagi best. Makwe Melayu yang duduk sebelah kanan aku ajak main teka-teki. Aku pun menyahut cabaran makwe tu, kadang-kadang layan juga jawab teka-teki dengan keadaan hujan lebat kat luar kelas.

Teka-teki yang makwe sebelah aku nak sampaikan tadi agaklah rare dan aku rasa ia jarang-jarang dipraktikkan kat mana-mana tempat aku rasa. Teka-tekinya ialah, "Cuba teka, hari ni kita 'pakai' kaler apa?", begitulah soalan dari makwe tadi. Tanpa buang masa, aku mula meneka;

"Biru?"

"Salah"

"Hitam?"

"Salah"

"Hijau?"

"Pun salah" kata makwe tadi dengan senyum sinis.

Tekanan juga aku nak jawab soalan teka kaler ni. "Warna apa lagi aku tak sebut?" kepala aku ligat mencari akal. Akhirnya, aku menggunakan jawapan yang aku rasa ini mungkin jawapan yang tepat dan jitu. "Kaler putih kan?", aku konfiden. "Hmm....sikit lagi nak tepat", makwe tadi mula beri sedikit harapan walaupun jawapan aku sipi-sipi. "Kalau gitu saya serender lah", aku mula menyerah diri. Aku kalau bab jawab teka-teki ni, bila aku dah sebut "saya serender" maknanya jangan dipaksalah aku jawab sebab aku malas nak pikir. "Ok, jawapan dia...." sambil makwe tadi dengan tenang menarik getah pinggang seluar tracksuit dia. Mata dia renung 'ke dalam'. Pastu dia menyuruh aku tengok.

Aku pun mendongak kepala lalu menjenguk isi kat 'dalam'. Setelah beberapa saat, makwe tadi melepaskan getah pinggang seluar tracksuitnya. "Betulah kita cakap, kaler putih!", aku mula merebel. "Salah la, awak takde sebut corak buah strawberi", makwe tadi membalas manja. Aku masih tak puas hati. "Tunjuk balik, kita tak nampak pun", pinta aku dengan mulut muncung.

Makwe tadi sekali lagi menarik getah pinggang seluar tracksuitnya. Aku menjenguk sekali lagi. Setelah puas hati, aku pun membalas, "Yela yela, kita kalah. Awak menang." Makwe tadi ketawa manja.

P/S: Alah... Budak-budak, bukan tau apa deme tu. kahkahkah :P

No comments:

Post a Comment