Sunday 8 December 2013

# Ditikam


Tahun 90an

Masa cuti panjang, aku lepak kat kampung teman tok ngan opah aku. Suatu hari aku rasa macam nak pergi kedai beli makanan. Disebabkan duit poket tinggal 20 sen, aku pecut berjalan kaki dari rumah tok aku ke kedai runcit kampung situ. Adalah lebih kurang 500 meter jaraknya. Jadi tak perlulah aku nak tahan teksi. Lagipun baru darjah dua, tak manis juga kalau aku naik teksi sendiri-sendiri.

Sepanjang menapak - fikiran aku runsing. Puas aku fikir benda apa nak beli kat kedai runcit tu nanti. Sekejap-sekejap keluar bayangan cekelat Hacks, sekejap-sekejap kang gula-gula kapas, sesekali menjelma jeruk sengkuang di dalam balang air warna kuning. Mamee pun banyak kali juga aku terbayang. Tekak aku makin tak tenteram. Aku genggam erat duit syiling 20 sen di tangan.

Kedai runcit sudah semakin hampir. Dari jauh aku dah nampak pakcik kedai tu tersenyum lebar. Bila aku melangkah ke dalam kedai runcit tu, aku tercari-cari Cikedis apa yang kena dengan selera aku. Lepas satu-satu aku belek. Nasib baik pakcik kedai tu sporting tak tanya macam-macam.

Nak dijadikan cerita, aku terpandang satu gambar menarik di dalam plastik besar berisi kuaci cap bunga. Ada gambar kereta control, gambar basikal, gambar jam tangan dan macam-macam lagi. Aku jadi tak keruan.

"Hah, beli kuaci tu untung-untung boleh dapat mini kompo." Tegur pakcik kedai tersengih-sengih.

Dengar saja kata-kata pakcik kedai tu, aku makin menaik darah. Aku terus sambar kuaci satu bungkus. Aku hulur 10sen kepada pakcik kedai tu dan aku gigit buka kuaci tu sepantas mungkin. Kuaci di dalam tu habis aku curah ke dalam longkang. Aku ambil sekeping kad yang tertinggal di dalam plastik bungkusan kuaci tu. Pada kad itu tertulis;

'TERIMA KASIH'


"Kalau dia tulis terima kasih, maknanya tak dapat apa-apa laa...." Tegur pakcik kedai tersengih-sengih lagi sambil belah kelapa untuk diparut.

Baru darjah dua aku dah rasa macam pantang dicabar. Aku angkat lagi satu bungkus kuaci. Kali ni aku pilih-pilih sambil baca-baca sikit. Bismillah saja yang bunyi Arab.

Seperti tadi, aku gigit ganas plastik kuaci. Berterabur kuaci aku simbah ke dalam longkang. Kad di dalam plastik kuaci tu aku sengaja tak terbalikkan lagi. Sengaja aku nak kasi surprise. Aku syak kali ni ada untung.

"Hah, dapat? Dia tulis apa?" Tanya pakcik kedai dengan suara yang agak tinggi hendak mengalahkan bunyi mesin parut kelapa.

Aku pusing kad.

'TERIMA KASIH'

*****

Aku berjalan kaki pulang ke rumah dengan tekak rasa macam nak makan Cikedis.

2 comments: