Tuesday, 29 October 2013

# Hukum?


"Oleh kerana terlalu banyak sangat kes pembunuhan, kini sudah tiba masanya Malaysia perlu laksanakan hukum hudud. Saya yakin kadar jenayah dan maksiat akan menurun" - Mujahidden pesbuk

************

Kahkahkahkah... mengekek-ngekek aku ketawa.

Pertama, apa jadah nak on hudud untuk kes pembunuhan. Belajar kitab mana kata kes bunuh kena kasi hudud? Mengaji ke tak ni?

Ok, realitinya aku perhati ramai rakyat pesbuk tak paham bab hudud ni. Yang dia tau terpekik melalak dan klem diri sudah berjasa pada ugama. Korang kena paham, hudud ni hanya boleh terlaksana untuk kesalahan:

1. Mencuri
2. Berzina
3. Tuduh orang berzina
4. Minum arak
5. Murtad

Orang kata, kalau kita laksanakan hudud, negara jadi aman. Siapa kata? Kau tahu kerajaan buat hukum QISAS, bahasa mudah faham hukum balas balik. Maka, bunuh dibalas bunuh. Nampak, itu pun ramai juga yang berani pergi bunuh orang. Pointnya, hudud tu sebenarnya bertujuan untuk mencegah supaya benda tu tak diperbesarkan. Bukan semua kes mencuri boleh potong tangan beb.

Kalau kau pergi curi buah pelam jiran kau, curi sebiji je pun. Adakah dikenakan hudud? No! Mana ada boleh kasi hudud beb. Ada dalil dia.

Kalau kau mencuri di musim kemarau, tambah plak kau orang miskin yang buat kerja tak senonoh iaitu mencuri, adakah dikenakan hudud? Mana boleh kasi hudud.

Ok contoh lain, katakan kau ni suka minum arak. Kau minum arak senyap-senyap dalam rumah kau, baik punye cover line. Tapi ada kutu mana ntah pergi pasang cctv dalam rumah ko sebab dia suka cari kesalahan kau. So, kau pun kantoi. Adakah boleh dikenakan hudud? Jawapan dia tak boleh.

Kalau kau beri rasuah sebab nak dapatkan tender, pastu kantoi ngan SPRM. Adakah dikenakan hudud? Kalau jawab ya, maka kau memang bangang. Kes rasuah kena masuk dalam hukum TAKZIR yakni ikut kebijaksanaan pemimpin untuk menghukum kau. Samada kau kena penjara atau sebat atau denda sebagainya.

Sebenarnya banyak lagi contoh aku nak kasi, tapi malas pula nak tulis. Kalau cerita face 2 face baru boleh kasi pencerahan.

Kesimpulannya, pergi timba ilmu lagi, kasi paham betul-betul hukum hudud tu apa. Tambah pula kita duk dalam dalam negara demokrasi, nak hidupkan hukum hudud memang payah. Tapi cita-cita untuk laksanakan hukum hudud ni dinegara kita perlu ada dalam setiap diri masing-masing. So, berdoa jelah.

6 comments: