Thursday 28 March 2013

Kisah Di Suatu Ketika

 
Sekedar Hiasan Jew..
Masa aku sekolah rendah, pernah sekali cikgu kelas aku ponteng mengajar kejap. Aku saspek cikgu kelas aku masa tu sibuk menjalankan tanggungjawab perniagaan jual kuih raya kat bilik guru.

Bila cikgu takde dalam kelas, peluang keemasan begini biasanya aku wat aktiviti melukis. Aku melukis kereta Bigfoot di bahagian belakang buku latihan matematik. Susah betul nak lukis kereta atas kertas grid berkotak-kotak kecil. Bila lukis garisan, pandangan dia jadi berserabut dan kucar-kacir tak tentu hala. Itu belum sampai bab lukis part tayar. Korang bayangkan macam mana unsur bulatan bergabung dengan unsur empat segi kecik-kecik. Gambar kereta Bigfoot kelihatan macam barua, sungguh tak berseni.

Sedang aku kusyuk melukis, tiba-tiba kelas aku di datangi dua orang makwe pengawas darjah enam. Dua makwe pengawas yang datang secara ayu tadi memberhentikan semangat melukis aku yang baru nak menaik.

"Kami wakil pengawas datang nak jual kad raya..", kata salah sorang makwe pengawas seraya meletak kotak yang berisi kad raya yang pelbagai atas meja cikgu.

Budak-budak kelas aku dengan sikap yang tak pernah bertenang terus serbu ke meja cikgu. Perangai jenis tak reti nak tunjuk sopan-santun depan tetamu. Kalau aku jadi bapak memang aku libas sekor-sekor dengan tali pinggang. Biasa sangat!

Aku tinggalkan lukisan Bigfoot dan terus menuju ke meja cikgu. Kad-kad raya yang dijual pengawas makwe tadi memang cantik-cantik. "Berapa harga kad raya ni kak?", tanya salah seorang budak kelas aku.

*****

Dua makwe pengawas tadi keluar dari kelas aku dengan wajah yang agak dukcaita. Kemudian mereka pergi promote kat kelas sebelah, hasilnya sama juga. Dua pengawas makwe tadi keluar dengan wajah yang amat menyedihkan.

*******************

P/S: Giler, ada ke patut jual satu kad RM5. Zaman tu, yang bawak duit belanja RM5 ke sekolah ni kerani am ngan cikgu-cikgu je.

No comments:

Post a Comment