Friday 10 May 2013

# Kesah Tembikai



Tengah hari rembang semalam aku ke bandar. Rasa dahaga sangat. Aku singgah cari kedai air tepi jalan. Akhirnya aku jumpa gerai air kat area tapak pasar malam. Aku parking kete betul-betul kat depan gerai air tu, aku turun tingkap wat order ala drive thru mekdi.

"Dik, air tembikai sebungkus!", sound aku pada budak air.


"Ok", budak air balas firm.

Aku tunggu dengan penuh sabar sebab ada 3-4 customer masa tu. Memikirkan bahawa merenung balang air boleh menyebabkan budak cedok air berasa tertekan, aku meliarkan mata memandang sekeliling.

"Seringgit je bang", budak air menghulurkan bungkusan melalui tingkap kete. Aku pula melemparkan duit ke muka budak air melalui tingkap yang sama.

"Skreeeet.....!" bunyi tayar berputar havoc atas jalan tapi kereta aku masih statik. Aku melepaskan handbrake lantas memecut deras di atas jalan dan akhirnya gerai air pun hilang dari pandangan melalui cermin pandang belakang.

*********

Dalam perjalanan, aku makan tembikai potong sambil maki dalam hati.

No comments:

Post a Comment