Tuesday 2 April 2013

#Aku, Oblong, Belia dan Burung



Di suatu malam waktu memuda dulu, aku membuat keputusan untuk pulang dari tempat kerja. Selepas mengemas barang, aku menghidupkan enjin kereta lalu memandu dengan tenang di atas permukaan jalan yang lembab gara-gara hujan sejak Maghrib. Di dalam pemanduan aku berfikir tentang bagaimana seluar dalam Crocodile milik Amirul boleh dicuci di rumah makwenya.

Setelah memandu kira-kira 8 kilometer, aku sudah memasuki satu kawasan kampung dan bersedia untuk membelok ke simpang perumahan tempat tinggalku. Sebaik memasuki simpang, aku singgah di sebuah kedai makan yang berasaskan burger. 

Aku memberhentikan kereta lalu turun.

"Assalamualaikum, bro," aku beri salam sambil berjalan mantap, "Oblong kambing cheese satu"


"Waalaikumsalam. Beres!" kata brader burger yang sedang asyik membalik-balikkan burger daging. Sesekali ditikam-tikamnya burger daging itu.

Sementara menunggu burger aku siap, aku duduk di sebuah meja kosong. Sesekali aku menjeling kaca televisyen di situ yang memainkan drama pejabat serupa bangang.

Tak jauh dari meja aku ada beberapa kutu gaya abang-abang duk lepak. Mereka berborak dengan tekun. Kadang-kadang dahi berkerut, kadang-kadang geleng kepala. 

Ada sorang siap melambai tangan seolah-olah sedang berpidato. Aku dapat rasakan borak mereka bukan borak kosong, bukan main-main punya borak.

Aku cuba pasang telinga. Aku cuba dengar sikit-sikit walaupun kadang-kadang biji butirnya tak berapa jelas. 

Akhirnya sah, mereka bukan borak kosong.

******

Aku berasa terharu, ada lagi rupanya belia sekarang yang masih minat borak pasal burung. Nampaknya belia kita ni masih ada harapan. Mereka berada di landasan yang betul.



No comments:

Post a Comment