Tuesday 30 April 2013

# Brengsek


Di suatu senja, aku pulang ke kerja rumah dari tempat kerja dengan badan yang cukup letih. Dia punya letih mengalahkan orang bina kapal selam. Sampai rumah, aku makan, pastu baru mandi.

Azan Maghrib berkumandang... 

Sebagai hamba Tuhan yang daif lagi hina, aku segera menunaikan solat dengan harapan dapatlah aku bermain pesbuk lagi di dalam syurga kelak. Selesai solat, aku mengambil keputusan untuk melelapkan mata untuk menghilangkan penat yang masih tak hilang. Masih ada 30 minit untuk menunggu Azan Isyak masuk. Zzz....

*****

Aku terjaga dari tidur. Peluh membasahi dahi aku. Cilaka, ntah camne aku boleh termimpi tutup akaun pesbuk. Dalam kepala aku dah bayangkan nasib makwe-makwe pesbuk tanpa kehadiran aku. Mujur mimpi ni tak real.

Tiba-tiba laungan azan berkumandang. Ya, waktu Isyak dah masuk. Aku bingkas bangun dari katil, aku bukak pintu bilik. Aku dapati rumah aku gelap gelita. Aku ternampak mak ngan ayah aku sedang tidur enak di ruang tamu. "Awal pulak diaorang tido?" bisik hati kecil aku.

Aku melangkah kaki ke balkoni belakang. Azan masih lagi berkumandang. Kata orang, jangan masuk tandas ketika azan berkumandang sebab setan berebut nak masuk tandas. Aku tak tau la sape punya akal cakap gitu tapi sebagai tanda hormat, aku duduk lepak di balkoni sambil menghayati angin malam.

Dalam penghayatan, aku rasa pelik dengan timing azan Isyak malam tu, lain macam dia punya panjang. Ditambah pula dengan suara haiwan seperti ayam yang buat kerja tak senonoh dengan berkokok di malam hari. Rare betul. Tapi aku tak peduli semua tu. Aku dah plan pas solat kang aku nak pergi lepak kedai burger sambil cuci mata. Abis je azan, aku masuk ke bilik air untuk mengambil wuduk. Selesai wuduk, aku sempat melihat jam dinding di ruang tamu. 

*****

Lepas sembahyang aku minta ampun dekat Tuhan banyak-banyak. Berdosa betul aku kalau macam ni punya hal. Mata aku bergenang. Dada aku jadi berombak. Hati kucar-kacir. Jiwa tak tenteram. Badan aku lemah longlai. Barua sungguh perasaan macam ni.

Lepas sembahyang, aku persiapkan diri untuk pergi jogging.

**************

P/S: Syaitan dari neraka cawangan manalah yang pergi bisik telinga aku sampai aku bleh terlepas solat Isyak. Brengsek!

No comments:

Post a Comment