Thursday 4 April 2013

# Salah Arti


Tengahari tadi dalam pukul 12.03pm, ketika matahari terpacak atas kepala, bersama 2-3 ekor kucing merayau mencari rezeki di bandar Miri, aku buka pesbuk.

Port tempat kerja yang baik membolehkan aku bukak pesbuk sekali-sekala sambil buat kerja.

Tiba-tiba aku terbaca status di News Feed yang datang dari kawan lama aku, Rahman atau nama pendeknya, Man. Aku jadi berdebor.



"Terima kasih kepada kawan-kawan yang mendoakan saya. Semoga kalian mendapat rahmat Allah dan dipermudahkan segala urusan"

Hati aku berdetik;
Apa pulak sakit si Man ni? Dulu dia pernah bagitahu aku dia eksiden motor. Pastu dia demam teruk pas eksiden tu. Tapi itu 2-3 bulan lepas. Namun bila aku kira-kira balik, dekat 2 bulan juga aku tak kontek si Man ni. Ishk, takkan lah demam dia tak pulih lagi.
Aku jadi tak sedap hati.

Tanpa perlu berfikir panjang sangat, aku terus komen pada status Man.

"Man ko sakit ke?"

Status yang Man naikkan baru berusia satu jam. Jadi aku harap dia masih berada di depan pesbuk.

Aku tunggu... takde reply...

Aku tunggu lagi... takde jugak...

Tunggu lagi... pun tak ada..

Tiba-tiba ada sorang kutu lalu di belakang, aku kucar-kacir minimizekan Window pesbuk dan maximisekan Window Microsoft Office Word.

Dalam pada berpura-pura yang celaka begitu, muncul satu notification di Window pesbuk.

Ya. Notification itu datangnya dari Man. Aku telan air liur. Hati semakin berkecamuk sebab risau dan berdebar. Tik! Aku klik mouse ke status Man tadi. Aku baca tulisan Man satu demi satu:

"Semalam besday aku la. tak larat aku nak cakap terima kasih satu-satu"

Aku hempas LCD ke lantai, kibod aku karate terbelah dua. Malu ya Tuhan punya Malu.

No comments:

Post a Comment