Sunday 28 April 2013

# Awek Impian


Pernah sekali family aku pergi beraya kat sebuah rumah sepupu aku bau-bau bacang. Dia punyer bau-bau bacang tu aku tak brape pasti brape jauh dia punyer pergi. Time rayalah baru nak kenal rupanya orang ni sepupu-sepupu kita. Dan masa kejadian, aku plak takde follow family aku pergi beraya, ntah mana aku merayau aku dah lupa.

Setelah pulang dari rumah sepupu tadi, mak aku mula bercerita pada aku. "Kamu tau, mak berkenan ngan anak sepupu kita tadi. Lawa, putih, kecik orangnya. Mak ingat nak kenenkan kamu ngan dia. Dia muda dari kamu 5 tahun", begitulah penerangan mak aku. Timbul penyesalan dalam hati aku sebab tak follow mak aku pergi beraya.

"Budak tu pandai. Sekolah selalu dapat no. 1. Suma subjek dapat A. Dia dapat offer pergi luar negara, tapi dia taknak sebab dia minat nak jadi cikgu. Skang dia belajar kat maktab perguruan." sambung mak aku lagi.

"Maktab mana dia belajar mak?" tanya aku yang mula berminat.

"Dia belajar kat maktab perguruan sini. Mak sempat tengok sijil-sijil dia tadi. Banyak anugerah dia dapat. Memang pandai orangnya. Tapi tula, mak nak kenen dengan kamu tapi kamu tak pandai macam dia. Segan mak."

Mendengar ulasan mak, aku terus duduk bertahyat akhir sambil menangis kerna dipandang enteng. 


******

Satu hari aku temankan mak aku pergi kedai runcit beli barang. Nak jadikan cerita, mak aku terserempak ngan anak sepupu yang mak aku ceritakan tempoh hari. Aku tak pernah tengok muka dia, so aku memang tak kenal. Mak aku cam. Maka berdialoglah sesama mereka di dalam kedai runcit. Aku sempat jeling usya atas bawah. "Comey-comey, ada gaya top student", aku puji dalam hati.

"Ada kamu kat sini?", tegur mak aku sambil mencuit bahu.

"Eh, ini kakak yang datang rumah hari tu kan? Kak sihat?".

Aku cepat-cepat keluar dari kedai seraya meniarap tengah jalan sebagai tanda protes.

***********

Tak patut betei dia panggil mak aku 'Kakak'. Aku ni anak dia nak panggil apa? Adik?

No comments:

Post a Comment