Saturday 6 April 2013

# Chit Chat


Dulu masa aku mula-mula masuk IPT, selalu juga aku tengok kutu-kutu dok main chatting. Aku pada masa tu kurang sangat pengetahuan tentang dunia internet, aku cuma tau main games je. Oleh sebab aku tengok housemate aku, si Man dok gila isim main chatting, aku mula curious. Apa la yang indah sangat main chatting ni sampai tak mengira ke maghrib.

"Man, apa yang best main chatting ni?" tanya aku memulakan sesi bual bicara.

"Bila chatting kita leh dapat ramai member. Boleh cari awek", jawab Man dengan bangga sambil menekan-nekan papan kekunci. Bibirnya senyum nipis dan matanya fokus pada screen monitor.

"Ouh. Apsal ko cari awek time chatting?" tanya aku lagi.

"Sebab aku tak hensem. Nak ngorat kat luar kompem tak dapat", Man jawab ringkas. 

"So, awek-awek chatting ni konpem sama gak kan? Diorang tak cun, kat luar konpem takde orang nak ngorat. Pastu guna modus operandi yang sama macam ko berharap dapat pakwe hensem. Macam tu?", aku mula memanaskan isu.

Man terdiam seketika. Raut wajahnya seakan bersetuju dengan buah fikiran aku. "Tapi layan ooo main chatting ni", Man sembang taknak kalah.

"Dah berapa banyak no tipon awek ko dah dapat?", ujar aku sambil mengambil kerusi untuk duduk sebelah Man. Sesekali mataku menjeling screen monitor.

"Ramai gak awek aku chat, tapi wat masa ni haram tak dapat lagi. Aku berkenalan ngan sorang awek ni, budak KL. Dah tiga hari aku chat ngan dia. Aku tengah berusaha nak mintak no tipon ngan gambar dia.", terang Man.

"Kasi aku try plak. Ajar aku macam mana nak main chatting ni. Macam best je", bentak aku. 

Dipendekkan citer kawan aku si Man ajar buat akaun, pastu ajar cara nak memulakan dialog chat menggunakan ayat keramat iaitu ASL. Aku ingatkan ASL ni 'ASAL', sekali makna dia Age, Sex, Location. Sape punya akal ntah. Patutnya beri salam, barulah real. Masa tu main chatting kat Yahoo Messenger je. 

********



Tak sampai setengah jam, aku mula berhenti main chatting.

"Kejap ko main. Amacam, best? Ada dapat no tipon awek?", tanya Man bersemangat.

"Aku dapat dua no tipon awek. Sorang budak Penang, sorang lagi budak terengganu." aku jawab rileks.

"Perghhh... Ko mengayat macam mana masa mintak no tipon tu?", tanya Man seolah tidak berpuas hati dengan kenyataan aku.

"Mintak apa. Diaorang yang mula-mula mintak no tipon aku. Pastu baru aku mintak no tipon diaorang." 

P/S: Aku malas nak berlagak. Itu ceritanya. :P

No comments:

Post a Comment