Sunday 28 April 2013

# Demokrasi Bukan Syura


Melihat senario politik dekat alam pesbuk tika ni, aku perhatikan banyak kutu-kutuk dok share info-info yang berunsur fitnah, tak amanah, menghasut, mengajak kebencian dan zalim. Kalau ada info yang benar sekalipun, masih ada pro dan kontranya, baik kerajaan mahupun pembangkang.

Katanya, mereka sokong pembangkang sebab kerajaan zalim, kerajaan makan duit rakyat bla bla bla... Pembangkang memperjuangkan hak rakyat. Ada juga yang kata mereka sokong kerajaan sebab kerajaan banyak berjasa, banyak bagi bantuan bla bla bla... Pembangkang pulak banyak gebang.

Sebenarnya kalau kau tak taksub kedua-dua belah pihak, ko akan nampak masing-masing mangkuk hayun. Takde bezanya. Itulah yang dikatakan pro dan kontra. Ada kelebihan dan ada kekurangan cuma cara yang berbeza.

Berbalik pada diri, sebenarnya apa yang ko nak lepas PRU ni?

Setengah pejuang pesbuk mengharapkan lepas bertukar kerajaan, mereka berharap agar tol dihapuskan, pendidikan percuma dan bla bla bla...Kalau itu ko harapkan, aku rasa dajjal punyer offer lagi power. Dajjal siap offer ko syurga dan neraka. Camne nak hadapi fitnah Dajjal kalau hal-hal duniawi pun mudah tergoda.

Bagi pejuang yang perasan dah berjuang abis-abisan untuk agama, mungkin mereka mengharapkan hukum hudud terlaksana lepas kerjaan bertukar. Kahkahkah... Aku harap puak-puak ni berpijak la di rumput realiti. Hudud takkan terlaksana dalam negara Demokrasi. Mohon jangan berangan. Aku rasa angan-angan Mat Jenin pun lagi realistik. Tapi cita-cita untuk kita tegakkan hukum Allah yakni hudud perlu ada tapi bukan dalam negara demokrasi selagi semua umat Islam tidak bersatu.

Point aku kat sini, kita patut bersatu. Tumbangkan dulu sistem demokrasi sepatutnya, hidupkan khilafah (kang adala kutu-kutu kata aku budak Hizbut Tahrir padahal khilafah bukan hak eksklusif Hizbut Tahrir). Kalau ko paham betul-betul apa itu demokrasi, ko akan nampak bahawasanya sistem demokrasi ni sistem haramjadah yang boleh dimanipulasikan dan banyak la dia punyer spin.

Ada akai ke lantik pemimpin melalu sistem undi yang diragui, pastu bagi dia 5 tahun memerintah, kemudian kita gulingkan dia lantik orang baru. Kalau dalam sistem khilafah, pemimpin akan terus memimpin selagi dia adil dan amanah melaksanakan perintah tuhan.

Lain bangang, pemimpin dilantik melalui pilihanraya. Kalaulah dalam negara tu penduduk dia 80% kerja dia mencuri, pelacur, mat gian etc ect, lagi 20% plak adalah golongan professional macam doktor, ulama, engineer etc etc, ko bayangkan puak-puak ni pegi mengundi. Sah-sah la yang 80% tadi mengundi pada pemimpin style kepala bana macam diaorang. 

Kalau dalam khilafah, pemimpin dilantik melalui sistem syura yang mana ahli-ahli dalam syura ni semua alim ulamak, orang yang arif dalam agama. Maka hasil pemimpin yang dilantik mestilah power macam deme juga. Kita sebagai rakyat marhein kerja rileks je. (kang ada la kutu-kutu persoalkan mana nak dapat ahli syura ni, aku jawab simple je. Ko nak tak nak? itu je) Dan lagi bangang, segala usul atau nak buat rang undang-undang baru perlu dibahaskan dalam parlimen untuk diluluskan. Itu yang ada kes undang-undang Allah pun nak dibahaskan lagi dalam parlimen? Giler puak-puak ni. Sebenarnya banyak lagi aku nak ceritakan pasal sistem demokrasi ni tapi sape ambil peduli?

Penutup, aku harap kawan-kawan yang rajin sharing flyers-flyers politik tu, cuba-cuba la bawak politik kasih sayang. Tak perlu nak share flyers yang memburukkan orang lain yang tidak diketahui kesahihannya. Nanti jadi fitnah plak. Dah la politik demokrasi tu tak fun. Bosan. Ok haters, macam biasa... Marilah :D

P/S: Pemimpin berjanji serupa Dajjal, rakyat meminta serupa Yahudi.

No comments:

Post a Comment