Wednesday 17 April 2013

# Bekal

Cadangan Hiasan
Di suatu pagi yang nyaman, aku tumpangkan sorang kawan naik kereta untuk hantar dia ke tempat kerja dia di Kota Kinabalu. Oleh kerana dia takde transport, maka aku tolong dia sekadar kawan, tak lebih dari itu.

Dalam perjalanan, kawan aku yang duduk di sebelah membuka zip beg galasnya, lalu mengeluarkan suatu objek.

Aku yang sedang tenang memandu sempat menjeling untuk memastikan objek apakah yang kawan aku bawak keluar. 

Rupa-rupanya kawan aku bawak keluar satu bekas plastik lutsinar yang mengandungi sandwich. Yang amat menyedihkan, sandwich tu cuma ada sekeping saja.

Melihat sandwich itu, timbul pula rasa kempunan nak sikit. Tapi aku pura-pura pandang ke jalan dengan serius.

Kawan aku tiba tiba bersuara:

"Kalau aku makan sandwich ni, dia akan jadi bekal aku pada hari ni. Tapi.......Kalau aku bagi kau sandwich ni, dia akan jadi bekal aku di akhirat kelak. Nah ambik."

Tanpa banyak soal, aku ambil sandwich, suap ke mulut, lalu terus memandu deras ke KK sambil menitiskan airmata.

No comments:

Post a Comment