Thursday 18 July 2013

# Hari Ini Dalam Sejarah


Kalau ikut kalender Hijrah, hari ni 10hb Ramadhan 1434H bermakna cukup 41 tahun sejarah perang Yom Kippur a.k.a Perang Arab-Israel a.k.a Perang Ramadhan yang berlaku pada 10hb Ramadhan 1393H.

Perang ni bermula apabila tentera Mesir dan Syria duk serbu Israel dengan jumlah kekuatan yang besar. Tentera Israel masa tu sikit je. Dipendekkan citer, Tentera Arab tadi kalah besar. Ni pun gara-gara Amerika bantu dari dalam. Akhirnya, perjanjian perdamaian dibuat. Nak tau cerita detail pasal perang ni, pergi tanya uncle Google.

Selepas 41 tahun, hari ni Mesir mempunyai kekuatan kententeraan yang besar dengan jumlah tentera lebih daripada 1 juta anggota, serta memiliki lebih 1000 kereta kebal, 586 buah pesawat tempur dan 149 buah helikopter bersenjata. Semua aset ini adalah buatan Amerika.

Dan pada hari ini kita boleh lihat, semua aset ni bukan digunakan untuk memerangai Israel, tetapi digunakan untuk memerangai rakyat Mesir itu sendiri.

Sama juga dengan Syria, 41 tahun selepas Perang Yom Kippur.

Macam celaka bukan?

Tetapi korang bukan amik tahu pun. korang sebok men pesbuk, tagged dan etc. Ok, sekarang korang leh sambung up gambar makanan dengan gambar tudung juga resit zakat dalam pesbuk memasing.

P/S: Betulkn aku jika ada fakta salah mengenai tarikh, jumlah aset etc etc. Wikiparia ni bukan leh caya sangat.

10 comments:

  1. Tak pe datang sini dapat ilmu.....
    hihi...

    cik akak lepas nie nak upload gambo tau...
    jangan marah cik akak ye :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. sedikit pengkongsian je cik kak, moga bermanfaat..hahha tak dop masalah cik kak hi3 :)

      Delete
  2. erk... yg last tuh tersentap pulak...ahahaha.. anywy bgus jugak share info2 berkaitan negara2 area arab ni.. kita ni asik disogokkan dgn kisah barat je... smpi kita lupa yang sejarah arab ni mengingatkn kita lambang kekuatan Islam yang sebenar...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tula rini kita heboh dengan us uk bla bla...negara muslim sendiri pun kita lupo..haha sentap? ngee~~ yg bawah tu kasi bakar line je hi3..

      Delete
  3. WAu menarik...menarik..!! Dapat pengetahuan yg sememangnya tak pernah tahu..dan ambik tahu...hihuhihu

    ReplyDelete